Buk, ohýbané drevo, moridlo: dokonalá súhra medzi Thonet a ADLER

Názov Thonet stojí v pevnej pozícii v oblasti moderného sedacieho nábytku už niekoľko generácií. Alebo by sa malo povedať sedí? Thonet je stelesnením stoličky. Pred viac ako 160 rokmi napísal Michael Thonet históriu dizajnu svojou ikonickou klasikou, viedenskou kaviarenskou stoličkou, modelom č. 14 (dnes 214), čím neoddeliteľne spojil svoje rodné Nemecko a vyvolené bydlisko Rakúsko.
25. 10. 2022

Spojenie, ktoré existuje dodnes – ako dokazuje plodná spolupráca medzi spoločnosťami ADLER a Thonet: Popredný rakúsky výrobca lakov sa stará o to, aby nadčasový sedací nábytok od hesenského výrobcu mal ušľachtilý vzhľad povrchu a bol mimoriadne odolný.

Ručná práca a sériová výroba

Modelom číslo 14 položil Michael Thonet základ priemyselnej sériovej výroby a moderného dizajnu nábytku. A šikovná kombinácia remeselnej zručnosti a deľby práce je inšpirujúca aj dnes: napríklad drevené časti operadla, ktoré boli formované pomocou pary a sily svalov pomocou revolučného procesu vynájdeného spoločnosťou Thonet, sú ručne farbené pre elegantný čierny vzhľad. Zamestnankyňa Regina Hasenzahlová v závode Frankenberg vpúšťa prvky z bukového dreva do posuvných nádrží s máčacím moridlom ADLER Arova Flex„Tento flexibilný systém morenia bol špeciálne vyvinutý na namáčanie nábytkových dielov,“ hovorí odborník na morenie ADLER Michael Moser, ktorý cestoval až z tirolského Schwazu, aby so zamestnankyňou priamo na mieste dokonale prispôsobil produkt špeciálne pre Thonet.

Odkvapkať a vytrieť

Regina Hasenzahlová rýchlo vyberie diely a položí ich na naklonenú plochu, aby odkvapkali. Prebytočné moridlo sa vracia späť do máčacej nádrže – proces šetriaci zdroje a šetrný k životnému prostrediu. K dokonalosti teraz zamestnankyňa používa prírodnú špongiu z Egejského mora, pretože len pomocou prírodnej špongie dosiahne rovnomerný kvalitný povrch. Pri priemyselne vyrábanej špongii dosiahnuť takúto kvalitu nie je možné. Vytrie moridlo z tvrdého dreva raz naprieč a raz pozdĺž drevných vlákien. Medzi namáčaním a vytieraním uplynie maximálne jedna až dve minúty! Pri príliš rýchlom schnutí špongiu opäť navlhčí trochou moridla, aby sa dosiahlo rovnomerné zafarbenie. „Morenie zachováva štruktúru dreva a dokonalo vykreslí jeho charakteristickú kresbu,“ vysvetľuje Horst Viehmeyer, zodpovedný za povrchové úpravy Thonet, a vysvetľuje, prečo tradičný výrobca stavil na metódu morenia na dosiahnutie svojho známeho odtieňa.

Prebrúsiť a nalakovať

Po zaschnutí cez noc sa drevené časti opatrne obrúsia brúsnym rúnom a potom sa nalakujú ADLER vodouriediteľným UV lakom Aqualux MSL Eco. Takto je sedací nábytok Thonet teraz ideálne vybavený na použitie v kaviarňach, sálach, reštauráciách a obytných priestoroch po celom svete: len do roku 1930 sa predalo neuveriteľných 50 miliónov stoličiek Modelu 214 – nepočítajúc nespočetné množstvo kópií, ktorými by imitátori chceli zarobiť na sláve Thonet. Keď už hovoríme o reštauráciách: napríklad zákazníci mníchovskej reštaurácie „Pepe Nero“ v Isartore si môžu vychutnať talianske pochúťky pri posedení na origináli: najnovšia pobočka siete reštaurácií bola vybavená 150 kusmi klasiky z ohýbaného dreva, z ktorých sú mnohé v ušľachtilej čiernej farbe moridla ADLER. V reštaurácii „Table“ ​​v Kunsthalle Schirn vo Frankfurte si hostia naopak pochutnajú na svojich lahôdkach na stoličke s lakťovou opierkou modelu 209: obľúbené architektonické kreslo, ktoré sa preslávilo ako „kreslo Le Corbusier“, inšpiruje svojimi oblými tvarmi, aj tu v tmavom vzhľade ADLER Arova-Flex.

Tradícia a modernosť

Ale nielen „stolička stoličiek“ a jej brat s lakťovou opierkou, ale aj ďalší geniálny ťah, ktorým Thonet v tridsiatych rokoch opäť obrátil svet nábytku hore nohami a jeho ďalší vývoj sa často oblieka do šatu ADLER: rúrkové oceľové stoličky navrhnuté Martom Stamom a Marcelom Breuerom šikovne skombinovali rúrkovú oceľ, priemyselný materiál, ktorý bol v tej dobe pre nábytok nezvyčajný, s tradičnými drevenými prvkami a charakteristickým viedenským výpletom. Kombinácia, ktorá vyvoláva senzáciu aj dnes – ako v reštaurácii „Pageou“ špičkového šéfkuchára Aliho Güngörmüşa v Mníchove: verzia namorená na tmavo s ADLER Arova Flex dokonale ladí s čierno-bielym štýlom Art Deco, ktorý pre reštauráciu vytvorila dizajnérka Nora Witzigmannová.

Pôvod a budúcnosť

Úspešný príbeh Thonetu prechádza obdobiami, mestami a oblasťami použitia. Jedna vec však bola pre spoločnosť, ktorá má v súčasnosti jediné výrobné miesto vo Frankenbergu, vždy mimoriadne dôležitá: spolupráca s partnermi, ktorí zdieľajú hodnoty spoločnosti Thonet: dlhá životnosť vďaka použitiu vysokokvalitných materiálov a bezchybného spracovania. Rovnako ako ADLER!

ADLER - V našich žilách prúdi farba

So 670 zamestnancami je ADLER popredným rakúskym výrobcom farieb, lakov a prostriedkov na ochranu dreva. Spoločnosť založenú v roku 1934 Johannom Berghoferom, ktorá je dodnes rodinným podnikom, riadi v tretej generácii Andrea Berghoferová. Takmer 22 000 ton farby každoročne opúšťa továreň vo Schwazi a dostáva sa k zákazníkom vo viac ako 30 krajinách po celom svete. ADLER má distribučné spoločnosti v Nemecku, Taliansku, Poľsku, Holandsku, Švajčiarsku, Českej republike a na Slovensku; jediným výrobným miestom je ADLER-Werk Lackfabrik vo Schwazi/Tirolsku (AT). ADLER je prvou spoločnosťou vo svojom odbore, ktorá je od roku 2018 100 % klimaticky neutrálna. Spoločnosť ADLER znížila svoju ekologickú stopu na minimum pomocou mnohých opatrení. Zvyškové emisie, ktorým sa aj napriek všetkým týmto opatreniam nedá vyhnúť, kompenzuje spoločnosť ADLER kúpou uznávaných certifikátov o ochrane klímy, čím pomáha financovať nové projekty v oblasti ochrany klímy.

© adler-lacke.com