Ⓒ © Thomas Steinert 2016 | © © Thomas Steinert 2016
Nábytok

Nábytok „ušitý“ na mieru

Projekty projektantskej kancelárie a stolárstva majú charakteristický podpis. Vo svojom viedenskom ateliéri vyrábajú nielen jednotlivé kusy, ale aj kompletné zariadenia.

© © Thomas Steinert 2016
© © Thomas Steinert 2016
© © Thomas Steinert 2016
© © Thomas Steinert 2016

Vytvárať je ako myslieť rukami: táto myšlienka mohla byť na začiatku projektu „Handgedacht“. V roku 2015 mladí tesári a dizajnéri Martin Aigner, Moritz Schaufler a Benjamin Sodemann spojili do tejto značky sily, aby vo svojej viedenskej dielni na U-Bahn-Bogen 75 a 76 vyrábali nábytok - od jednotlivých kusov až po kompletné vybavenie interiéru. „Ale predtým, ako si sadneme za pracovný stôl, si musíme najprv zákazníka vypočuť,“ zdôrazňuje školený interiérový dizajnér a majster tesár Aigner, ktorý je zodpovedný za plánovanie v tíme Handgedacht: Aké nápady má zákazník? Aké zdroje má k dispozícii? Ako sa do daného priestoru hodí kus nábytku? Tieto otázky sú na začiatku spoločného procesu navrhovania, v ktorom formuluje myšlienky každého zákazníka so svojimi vlastnými koncepciami do nového celku. Na druhom konci tohto procesu je hotový nábytok ako oblek ušitý na mieru: každý kus iný, každý s vlastným dizajnovým nádychom.

Okrúhle a rovné

Hoci, charakteristickým rukopisom sa vyznačuje väčšina ručne vyrábaných projektov. To sa týka predovšetkým vedomého napojenia sa Aignera na priestor. Vo viedenskom podkrovnom byte zákazníka, ktorý chcel do vybavenia obývacej izby pridať špeciálny nábytok na uskladnenie, si všimol výraznú šikmú strechu. To, čo by bolo pre iných prekážkou, bolo pre Aignera kreatívnym impulzom: „Páčilo sa mi, keby som do tejto šikmej strechy vložil okrúhly predmet, ktorý by mal na jednej strane hovoriť sám o sebe, na druhej strane by mal tendenciu zdôrazňovať a podporovať.“  Takže jeho tím vytvoril kus v tvare valca. ktorý sa zasúva do šikmej strechy. V dizajne prednej časti pokračuje takmer umelecká hra priamych a okrúhlych čiar. Ako úchytku pre zásuvky tesári vyfrézovali do prednej strany kruh z multiplexovej platne. Spolu s dvoma policami v zadnej časti, ktoré sa dajú otvoriť pomocou výklopných dvierok, ponúka truhlica dostatok úložného priestoru. Na povrchovú úpravu dubového dreva, z ktorého sú vyrobené telo a zásuvky, tesári využili produkt Legno-Öl od spoločnosti ADLER. „Pri tomto projekte bolo pre nás obzvlášť dôležité prirodzené prevedenie povrchu, ktorý sa hodí jre tento jednoduchý dizajn. V oleji Legno-Öl od spoločnosti ADLER sme našli ideálny produkt na tento účel, a ktorý sa tiež veľmi ľahko používa,“ hovorí Aigner.

Svetlé a tmavé

Úplne inou formou je návrh interiéru advokátskej kancelárie WRTP Lawyers vo Viedni: vysoké miestnosti starého bytu na viedenskom univerzitnom okruhu mali byť rozdelené na sektory, ktoré umožňujú sústredenú prácu a dôverné rozhovory v priateľskej atmosfére - ktoré tak prepúšťajú svetlo, ale tlmia zvuk. „Právnici do našich plánovacích diskusií priniesli výrazné uprednostnenie industriálneho dizajnu. Zároveň sme do tohto návrhu chceli zahrnúť aj štýl starej viedenskej budovy,“ spomína Aigner. 

Na tento účel tesári navrhli deliace steny z trojvrstvových smrekových panelov, v ktorých sú zarámované veľké sklenené plochy. Rámy sú upravené interiérovou lazúrou ADLER Innenlasur v tmavej striebornej farbe, ktorá vytvára výrazný kontrast k svetlým povrchom chráneným bezfarebným nábytkovým lakom Legnopur. Jasné línie deliacich stien sú v atraktívnom kontraste s parketami so vzorom rybej kosti a okrúhlymi oknami starých budov. Nápadité riešenie, vďaka ktorému tento projekt dostali tesári a dizajnéri od svojich rúk až do finále ceny Kancelária roka. „S nami idú dizajn a remeslo ruka v ruke, a to so veľkou slobodou a zmyslom pre individualitu, kreativitu a improvizáciu“ - koncept s budúcnosťou.


www.handgedacht.wien

© adler-lacke.com